DV Marjan slikovnica

Slikovnica je djetetu u početku samo igračka, no nakon prve navršene godine djetetovog života, djetetu pruža izvor informacija o svijetu. Čitanje slikovnica djetetu pridonosi bogaćenju rječnika, razvija njegovu pažnju, smirenost, samokontrolu. Slikovnica dijete uči kako funkcioniraju knjige (smjer teksta, što je naslov, pisac, stranica, red, slovo, riječ, itd.), kako funkcioniraju priče (sluša o likovima, odnosu stvarnog i imaginarnog života), te uočava korištenje jezika u svrhu komunikacije.

U literaturi se navode zabavna, informacijsko-odgojna, spoznajna, iskustvena, estetska i govorno-jezična funkcija slikovnice. Informacijsko-odgojna jer dijete razvija mišljenje, uzročno-posljedične veze, načine rješavanja problema te saznaje o emocijama, zdravlju, ponašanju i odnosima u obitelji i društvu. Spoznajna jer dijete čitajući slikovnice spoznaje o svijetu oko sebe, ljudima, pojavama. Iskustvena jer mnogo toga što ne može doživjeti neposredno doživljava putem slikovnice. Estetska jer kroz slikovnicu razvija osjećaj za lijepo. Govorno-jezična jer dijete razvija fonološku svjesnost, bogati rječnik, razvija svijest o tisku.

Kvaliteta slikovnice ovisi o odnosu slike i teksta koji se ovisno o dječjoj dobi mijenja i prilagođava djetetu. Za djecu ranije dobi, bogatije su ilustracijama, sadržajno kraće, ali i tada ilustracije ne smiju sadržavati  previše pojedinosti. Sadržajno dijete potiče na zamišljanje, maštanje, dok slikovnice za djecu starije dobi sadrže više informacija o realnom svijetu,  manje su ilustrativno bogate. Odlike kvalitetne slikovnice su stilska pročišćenost, harmonija boja, jedinstvena kompozicija radnje, ravnoteža sadržaja i ilustracije.

Čitanje odrasle osobe djetetu  potiče njegov socijalno-emocionalni razvoj – dijete zadovoljava svoje potrebe za sigurnošću, prihvaćanjem, pažnjom, ljubavi i uvažavanjem. Upoznaje se s različitim osjećajima, povezuje događaje s psihološkim stanjima likova iz slikovnica. Dijete usvaja prihvatljive načine izražavanja svojih osjećaja te prepoznaje tuđe. 

Postupci likova te razgovor o njihovim dobrim i lošim postupcima pomažu djetetu da uvidi različitosti, pravila ponašanja te ih na taj način usvoji i prihvati.

S obzirom na dulji boravak kući, glasno čitanje slikovnica je dobra ideja za provođenje kvalitetnog vremena s djetetom. Slikovnica postaje prozor u svijet djeci i roditeljima. Glasno čitanje pomaže djeci povezati ono što vide, čuju i pročitaju, proširuje dječji vokabular i znanje, roditelji su čitateljski uzori i to prenose na dijete, razvijaju se vještine čitanja i pisanja. Nakon pročitane slikovnice imate nove teme za razgovor s djetetom te ideje kako priču ilustrirati, odglumiti, neki segment radnje izraditi..itd.

Savjeti kod glasnog čitanja djetetu:

  • Uzmite dijete u krilo da ono može gledati slikovnicu
  • Igrajte se riječima, rimama, uključite ime djeteta u priču
  • Ne zamarajte se brojem pročitanih stranica. Nekada ćete pročitati jednu ili dvije stranice, nekada više
  • Neka dijete slobodno okreće stranice, istražuje slikovnicu
  • Pokazujte ono o čemu govorite, opisujte što se događa na slikama, uključite dijete pitanjima i sačekajte odgovore
  • Potaknite dijete da se uključi u priču ponavljanjem rima, oponašanjem zvukova.. (https://www.citajmi.info/citanje-naglas/)

Prijedlozi kvalitetnih slikovnica:

Belhasse, N., Shapira, N.: Gospođica Škarica, ArTresor, 2015.

Chabert, I., Guridi, R.: Dan kad sam se pretvorio u pticu, Planetopija, 2018.

De Lestrade, A., Docampo, V.: Mali princ, ArTresor, 2019.

De Lestrade, A., Velika tvornica riječi, ArTresor, 2013.

Dubuc, M.: Lav i ptica. Harfa, 2016.

Gjurkovic, T., Knežević, T.: Lisica je naučila da sreća stanuje u srcima, Evenio, 2017.

Lallemand, O.: Vuk koji je htio biti druge boje, Znanje, 2019.

Lee, S.: Val, ArTresor, 2017.

Moroney, T.: Kada se bojim, Golden marketing, 2005.

Nordqvist, S.: Gužva u povrtnjaku, Planet Zoe, 2013.

Nordqvist, S.: Kad je Findus bio mali i izgubio se, Planet Zoe, 2013.

Silverstein, S.: Dobro stablo, Profil, 1998.

Verplancke, K.: Ukuhane jabuke, ArTresor, 2013.

Također, ispod su navedeni linkovi relevantnih mrežnih izvora s popisima slikovnica koje zadovoljavaju sve opisane standarde kvalitete.

https://www.gkmm.hr/preporuke-knjiznicara-s-odjela-za-djecu-i-mlade/

http://www.kgz.hr/hr/za-djecu-i-mlade/knjige-za-djecu-i-mladez/sto-citati-predskolcu-roditelji/2611

https://www.citajmi.info/slikovnice/preporuke/

https://www.mvinfo.hr/clanak/citajte-djeci-slikovnice-za-djecu-do-3-godine

Pripremila: Antonia Radeljak Gudelj, pedagog

Dječji vrtić Marjan posvećuju veliku važnost zaštiti osobnih podataka naših korisnika. Politika zaštite osobnih podataka uređuje način postupanja s informacijama koje Dječji vrtić Marjan obrađuju odnosno prikupljaju prilikom posjeta našoj internet stranici. Napominjemo kako se obrada prikupljenih osobnih podataka temelji na jednoj od zakonitih osnova obrade u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka. Za potpuni tekst Politike zaštite osobnih podataka i politike kolačića molimo Vas da koristite poveznicu niže:
Prihvaćam Pročitaj više
Skip to content