KAKO POTAKNUTI UČENJE BOJA U DJECE JASLIČNE DOBI?
Imenovanje boja dio je kognitivnog (spoznajnog) razvoja djeteta i odvija se kroz nekoliko koraka:
1. UPARIVANJE
Učenje boja počinje razvrstavanjem i uparivanjem predmeta koji su jednake boje. Najbolje je krenuti s jednom osnovnom bojom (crvena, plava, žuta) te kada dijete usvoji jednu boju učenje postepeno proširiti na više boja. Najbolji način uparivanja je da zamolite dijete da vam izdvoji sve igračke u izabranoj boji.
2. POKAZIVANJE
Idući korak je pokazivanje boja u okolini. Iskoristite bilo koji zajednički trenutak ( kupnju, vožnju, šetnju….). Potičite dijete da uočava i pokazuje sve predmete u istoj boji.
3. IMENOVANJE
Zadnji korak u učenju boja je djetetovo imenovanje boja. U svakodnevnom razgovoru imenujte djetetu predmete iz neposredne okoline tako da kažete i koje je boje taj predmet ( žuto sunce, plavo more, zelena trava…). Postavljajte djeci pitanja (Koje je boje ovaj auto i sl.)
U dobi od 3 godine većina djece je sposobna razlikovati, razvrstavati i imenovati osnovne boje, a do polaska u školu dijete bi trebalo naučiti imenovati sve boje.
PRIJEDLOZI AKTIVNOSTI ZA UČENJE BOJA:
KROZ PRIČE, SLIKOVNICE..
“Žuta boja”- slikopriča
ISTRAŽIVAČKE AKTIVNOSTI
Dijete ima potrebu upoznavati i ispitivati predmete. Na takav način doznaje mnoge informacije i uči kroz igru.
“Miješanje boja”
Na list papira istisnite male hrpice crvene, plave i žute tempere te preko toga nanesite pjenu u boji. Dijete potaknite da rukama uroni u boju te kružeći rukama po pjeni uoči kako se boje međusobno prožimaju i miješaju.
“Senzorne boce u boji”
U prazne boce od 1/2l ukapajte po nekoliko kapi boje za hranu ili tempere te ih napunite vodom skoro do vrha. Čep zalijepite vrućim ljepilom.
SPECIFIČNE AKTIVNOSTI SA KRETANJEM
“Tuljci u boji”
Role toaletnog papira i kartone dajte djeci da obojaju temperama (crvena, žuta, plava boja). Izrežite alke od kartona u boji. Potičite dijete da na svaki tuljak nataknu alku u istoj boji i pri tome svaki put boju imenujte.
“Nahrani pilića”
Na plastičnoj vrećici crnim markerom nacrtajte pilića. Vrećicu ispunite tekućinom i pomponima ili dugmadi u boji. Potičite dijete da imenovanu boju prstićima dovuku do piletovog kljuna.
“Loptice u boji”
Na ravnu površinu zalijepite dvostranu ljepljivu traku i poviše nje 3 jednokratna papirnata tanjura obojana u crvenu, plavu i žutu boju. Potaknite dijete da zalijepi lopticu odgovarajuće boje ispod pripadajućeg tanjurića.
ŽIVOTNO-PRAKTIČNE I RADNE AKTIVNOSTI
Kroz životno-praktične i radne aktivnosti pretvorene u igru dijete uči raditi, graditi osjećaj vlastite vrijednosti, razvija samopouzdanje i samostalnost.
“Upari čarape”
Roditelj posloži čarape različitih boja oko djeteta. Uzme jednu u ruku, imenuje ju i potakne dijete da pronađe njen par.
AKTIVNOSTI IZRAŽAVANJA I STVARANJA
Potičući djecu na izražavanje i stvaranje razvijamo kod njih iskreno izražavanje svih potreba, osjećaja, opažanja, zamisli, radoznalost, inicijativu, kreativnost i inovativnost.
“Leptiriću šareniću”-pjesma
“Šareni leptiri”
Djeci ponudite filter papir za čaj ili kavu i bocu sa štrcaljkom ispunjenu vodom kojom će ga poprskati (može poslužiti i posuda sa vodom u koju će uroniti filter papir). Flomasterima neka tapkaju po mokrom filter papiru. Kada se osuše uhvatite ih drvenom štipalicom.
https://www.firefliesandmudpies.com/coffee-filter-butterfly-craft/
Pripremile: odgojiteljice Mirjana Filipović – Grčić i Sanja Zirojević