Dragi roditelji, u ovo vrijeme prisilnog mirovanja i/ ili rada od kuće nemojte zaboraviti na potrebe Vaših mališana. U ranoj dobi Vaša djeca intenzivno uče i kroz igru stječu iskustva o svemu što ih okružuje. Uče kroz različite osjetne kanale: pokretom, vidom, sluhom, dodirom, mirisom i okusom. U vrtiću su, u društvu svojih vršnjaka i uz vrijedne ruke i ideje svojih odgojiteljica mogli dijelom zadovoljiti svoje temeljne potrebe za igrom te stjecanjem motoričkog, spoznajnog i perceptivnog iskustva. Sada im Vi, kroz igru i mnoštvo veselih socijalnih interakcija omogućite da ta iskustva nastave stjecati i doživljavati s Vama.

U nastavku Vam predlažem neke praktične aktivnosti koje možete provoditi sa svojom djecom rane razvojne dobi, uz izradu i korištenje improviziranih materijala ali i uz veliku količinu veselja i zajedničkog istraživanja.

10 AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 1 DO 2 GODINE

1. IGRA SENZORNIM BOČICAMA, VREĆICAMA I PLOČAMA

Dok još možemo koristiti plastične bočice i vrećice, možete ih napuniti vodom, baby uljem, gelom za tuširanje, u njih ubaciti različite materijale, šljokice, dobro zatvoriti i izolirati i Vaše dijete je dobilo čarobnu igračku.

Igračke su odlične za poticanje senzornih i motoričkih podražaja : vid, sluh, dodir; za razvoj fine motorike kao i za poticanje pažnje i fokusiranja. Pomažu i za samoregulaciju pokreta jer dijete može dozirati jačinu stiska kao i brzinu izvođenja pokreta.

Taktilne ploče omogućavaju doživljaj različitih tekstura i materijala iz svakodnevnog okruženja, potiču finu motoriku i manualnu spretnost.

2. UBACIVANJE OBLIKA U ODGOVARAJUĆE OTVORE

Za ovu aktivnost možete koristiti prazne kartonske kutije s poklopcem na kojem ćete izrezati različite oblike. Dijete će ubacivati kocku, kuglu, trokut, predmete različite veličine kroz odgovarajući okvir.     

     

Vježbom se potiče fina motorika i vizuomotorna koordinacija, spoznajni razvoj kroz uočavanje oblika i veličina , rješavanje problemskih situacija kao i pažnja i koncentracija.

Za više ideja pogledajte na str.  shoe box activities for preeschoolers.

3. IGRA LEGO KOCKAMA

Koristimo veće lego kocke kojima djeca rane dobi mogu bolje manipulirati, a smanjena je i opasnost od stavljanja kocke u usta. Roditelji grade jednostavne oblike s 3 do 4 kocke ( 2 do 3 različite boje), a zatim traže da djeca naprave iste takve konstrukcije, koristeći lego kocke iste boje. Nakon toga zamijene uloge.

Ovom igrom ostvarujemo primjerene socijalne interakcije kroz igre ja pa ti, potičemo manualnu spretnost i finu motoriku, imitaciju i konstruktivnu igru.

4. IGRE ŠTIPALJKAMA

Štipalice različitih boja kvačimo na posude, tanjure, kartonske modele. Možemo poticati sortiranje po bojama i veličinama štipaljki.            

Vježbe potiču razvoj fine motorike i manualne spretnosti ( pincetni hvat), samoregulaciju ( doziranje jačine stiska), uočavanje i razlikovanje boja i veličina kao i pažnju i upornost.

5. ULAGANJE POSUDICA ILI KUTIJA PO VELIČINI

Koristimo dječje posude različitih veličina koje ulažemo jednu u drugu, od manje u veću. S djecom ove razvojne dobi dovoljno je uložiti posude dviju do tri veličina. U nedostatku originalnih igračaka, koriste se plastične posude za hranu ili ukrasne kartonske kutije različite veličine.  

Vježbe potiču spoznajni razvoj, predmatematičke vještine kao i manualnu spretnost.

6. IGRA KOCKAMA RAZLIČITE VELIČINE

Roditelj naniže 3 do 5 kocaka u visinu i traži od djeteta da i ono napravi toranj. Može nizati i vodoravno i traži da dijete napravi mali vlakić. Kako dijete postane manualno spretnije u nizanju, povećava se broj kocaka.

Osim kocaka, mogu se nizati i drugi oblici i materijali: kuglice, obruči, široka tjestenina.

Vježbe potiču finu motoriku, vizuomotornu koordinaciju, manualnu spretnost, imitaciju, razlikovanje veličina i oblika.

7. IGRA MUZIČKIM INSTRUMENTIMA

Možemo koristiti dječje muzičke instrumente, ali i improvizirane instrumente kao šuškalice, zvonca, kutije kao bubanj, kinder jaja napunjena materijalima koji proizvode različite zvukove…. Djeca istražuju proizvodnju zvukova upotrebom različitih posrednika.Igra se može proširiti na način da , kada dijete ovlada rukovanjem pojedinog instrumenta, zatvorenih očiju pogađa koji je instrument roditelj koristio. Uloge se mogu zamijeniti, pa sada dijete „svira“, a roditelj pogađa.

Vježba potiče slušni osjet, manualnu spretnost, imitaciju i motorno planiranje pokreta. Također i samoregulaciju doziranjem brzine i jačine pokreta kao i usvajanje ritma.

8. UBACIVANJE PREDMETA U POSUDE S RAZLIČITIM OTVORIMA

Dijete ubacuje oblike ( kockice, kuglice, dugmiće, tjesteninu ) u kutije različitih veličina otvora, započevši sa širim otvorima prema užim. Kutije s najužim otvorom su npr. prazne posudice u kojima su stali vitamini tako da se i širina predmeta koje dijete ubacuje u posudu postepeno smanjuje.

Za ubacivanje mogu poslužiti prazne kutije za jaja, čokoladne bombone a iz priložene slike i tuljci WC papira. Bitno je da se prilikom ubacivanja predmeta u posudu koriste obje ruke,; jednom rukom dijete drži posudu a drugom rukom ubacuje.

Vježbe potiču finu motoriku, vizuomotornu koordinaciju, manualnu spretnost, taktilnu osjetljivost, rješavanje problema.

9. IGRE TIJESTOM ILI PLASTELINOM

Od plastelina se preporuča Play Doh,  zbog mekoće i netoksičnosti. Međutim, roditelji mogu napraviti i tijesto koje se može obojati prirodnim bojama, može se dozirati količina brašna i soli da ne bude ljepljivo već podatno i mekano za oblikovanje. Recepte za izradu tijesta za igru roditelji mogu pronaći na internetu. Djeca oblikuju različite oblike ( zmijice, loptice, pužiće, snjegoviće, voćke). Mogu se koristiti i posrednici kao valjak za valjanje tijesta, rezanje malim dječjim nožićima.Potiče se igra kuhanja (izrada njoka, pizze), hranjenje lutkica. Loptice tijesta različitih boja mogu se ubacivati u posudice odgovarajuće boje i veličine.

Vježbe potiču taktilnu osjetljivost, iskustvo u manipulaciji različitim materijalima , samoregulaciju u smislu doziranja jačine stiska šake, motorno planiranje pokreta, a nadasve imitaciju svakodnevnih rutina , kreativnost i simboličku igru.

 10. PRONALAŽENJE SKRIVENIH PREDMETA

U posudu s rižom ili pijeskom roditelji sakriju djetetov dragi predmet. Zadatak je da dijete uroni ruku u posudu i pronađe predmet. Od početna 2 skrivena predmeta, kada pobudimo interes djeteta za igru povećavamo količinu ( do 5). Igru možemo otežati tako da dijete pronađe samo imenovani predmet ( između 2 do 3 skrivena).

Ukoliko se dijete boji uroniti ruku u posudu, možete mu predložiti da držeći svoj dlan na Vašem, radi sigurnosti, zajedno s Vama pronađe traženi predmet.

Vježba potiče širenje taktilnog iskustva, svijest o postojanosti predmeta, pažnju i koncentraciju.

Ne zaboravite sve igre popratiti govorom, imenujući predmete iz djetetove neposredne okoline koje ono koristi u igri. Hrabrite ga i hvalite za upornost u istraživanju i manipulaciji različitim predmetima. A najviše od svega, uživajte u kvalitetno provedenom vremenu s Vašim mališanom.

Pripremila

Ines Čukelj, edukacijski rehabilitator

Slike su preuzete sa internetskih stranica.

Dječji vrtić Marjan posvećuju veliku važnost zaštiti osobnih podataka naših korisnika. Politika zaštite osobnih podataka uređuje način postupanja s informacijama koje Dječji vrtić Marjan obrađuju odnosno prikupljaju prilikom posjeta našoj internet stranici. Napominjemo kako se obrada prikupljenih osobnih podataka temelji na jednoj od zakonitih osnova obrade u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka. Za potpuni tekst Politike zaštite osobnih podataka i politike kolačića molimo Vas da koristite poveznicu niže:
Prihvaćam Pročitaj više
Skip to content