Naši dragi roditelji,
danas Vam predlažemo aktivnosti važne za sigurno snalaženje djeteta u svakodnevnim životnim situacijama. Vrijeme više ne provodite samo u zatvorenom već i u šetnji gradom, a za to je potrebno znati sigurno se kretati gradskim ulicama, kako odrasima tako i djeci. Zajedno pomozimo djeci da kroz igru i edukativne sadržaje steknu temeljna znanja o prometu i usvoje osnove prometne kulture.
UPOZNAJEMO PROMETNA PRAVILA I ZNAKOVE
SEMAFOR
Čas je crven, čas je žut
Čas je vedar, čas je ljut.
Prvo oko znači: Stoj!
Da ne bude poslije – joj !
Drugo oko znači: Pazi !
Može nešto da te zgazi.
Treće znači sretan put,
Ne zamjeri što sam ljut!
SEMAFOR
U gradu nasred raskrsnice
Ja stojim i dijelim propusnice
Kad crvenim okom gledam
tad nikome proći ne dam
Dok se žuto svjetlo lije
Još slobodno proći nije
A zeleno oko moje
Kaži prođi, slobodno je !
IZRADA SEMAFORA
Materijal :
- Papir, bojice ili flomasteri
- Kolaž u boji, ljepilo, karton
- Kutijica, kolaž, štapić, ljepilo, plastelin, rola od papira ili drugi materijal za učvrstiti semafor na podlogu
- Potaknite dijete da nacrta semafor po sjećanju, a poslije mu ponudite fotografiju. Razgovarajte o njegovom izgledu, kad je koje svjetlo upaljeno, koji dio semafora je za pješake, a koji za vozače.
- Od kolaža izrezati crveni, žuti i zeleni krug. Izrezati karton u obliku pravokutnika i na njega zalijepiti pripremljene krugove. Može se dodati štapić ili slamka i nataknuti u komad plastelina ili neku drugu podlogu.
- Manja ili veća kutija: zalijepiti izrezane krugove u boji, a na dno učvrstiti rolu papira. Dijete može osmisliti igru u prostoru koristeći semafor kao rekvizit.
Prometna pravila postoje i treba ih poštivati.
Vozila voze kolnikom, pješaci idu pločnikom, a cestu prelazimo preko zebre.
I vozila i pješaci trebaju stati kad vide crveno svjetlo na semaforu.
RADNI LISTIĆI SA ZADACIMA O PROMETU
PROMETNI ZNACI NAŠI JUNACI
Svi sudionici u prometu, vozači i pješaci, a tako i djeca trebaju poznavati i poštivati prometne znakove. Da bi to mogli moramo ih upoznati.
Znakovi u obliku kruga nam zabranjuju, trokuta nas upozoravaju i u obliku kvadrata obavještavaju.
U šetnji ili za vrijeme vožnje automobilom, uočavati i imenovati prometne znakove, njihov oblik i značenje (npr. obilježen pješački prijelaz , djeca na cesti, obavezno zaustavljanje, zabrana prometa u jednom smjeru).
IZRADA PROMETNIH ZNAKOVA
Materijal:
- Hamer-papir, olovke, tempere, kist, kolaž- papir, škare, ljepilo, flomaster, deblji karton, drveni štapići, glinamol, autići, figurice ljudi
Izrada:
- Djeca crtaju prometne znakove, izrezuju ih, lijepe na deblji karton i pričvršćuju na drvene štapiće koje zabodu u lopticu glinamola.
- Dobivene samostojeće prometne znakove slažu uz prometnice koje su nacrtali ili nalijepili na podu: cestu, raskrižje, pločnik…
- Po prometnicama raspoređuju razna vozila – igračke.
- Igraju se prometa i prometnika.
IZRADA MEMORY PROMETNIH SIMBOLA
NACRTAJ PROMETNICU I OZNAČI PROMETNE ZNAKOVE :
Materijal: likovni pribor koji vaše dijete preferira (drvene boje, flomasteri, pastele), hamer ili slični veliki papir
Opis: djete neka nacrta ulicu, raskrsnicu, put od kuće do vrtića, put kojim idete u šetnju ili trgovinu. Možete pomoći s orijentacijom: lijevo – desno, ispred – iza.
PROMETNE ZAGONETKE:
IMA OKO TRI, AL NI JEDNO NE VIDI,
ALI MOJE OČI MNOGO ZNAČE,
ZA PJEŠAKE I VOZAČE . ( semafor)
SVAKOG DANA STOTINU NOGU
PREGAZE MOJA REBRA,
A JA I DALJE STOJIM
JER JA SAM … ( zebra)
KOJA NAM ŽIVOTINJA,
POMAŽE PRIJEĆI CESTU ? ( zebra)
TRI ŠARENA KRUGA
TREPERE JEDAN ZA DRUGIM? (semafor )
IDE RAVNO PA ZAVIJA,
PO NJOJ AUTI JURE,
PO NJOJ LJUDI ŽURE. (cesta)
Smisli i ti svoju zagonetku!
ČITANJE I RAZGOVOR O SLIKOVNICAMA:
- „Lopta trči ulicom“, Velimir Dorfjev
- „Što sve Ana zna o prometu“, Simeon Marinković
- „Priča o prometnim znakovima“, Mladen Kušec i Damir Brčić
- „Veliki i mali zajedno u prometu“ (PDF), Nacionalni program sigurnosti cestovnog prometa RH
IZVORI:
- Zbornik radova – Akcijskih planova za promicanje, prevenciju, razvitak i unapređenje zaštite djece vrtičke i predškolske dobi u prometu – odgajateljica i odgojno obrazovanih radnika 2013.
- Prometni odgoj i obrazovanje djece predškolske dobi – prof. dr.sc. B. Petrović Sočo
- Aktivnosti s djecom ( Anamarija Borko i Vesna Šimatović – d.v. Medveščak Zagreb )
- Radni listovi „Igram se i učim“