Dragi roditelji,
nema većih znanstvenika od djece: postavljaju teorije, istražuju, ako ne ide kako su zamislili, pokušavaju ponovno, prema svemu pokazuju interes, vole biti u prirodi, igrati se prirodnim materijalima, itd. Najbolji način da njihov znanstveni duh potičemo je da im dajemo što više prilika za nova iskustva, igre, materijale. Danas vam predlažemo nekoliko ideja kojima ćete dodatno poticati vaše male znanstvenike.
1. EKSPERIMENTI S VODOM
Aktivnosti i pokusi s vodom djecu zaokupljaju dugo vremena, pri čemu su izrazito usredotočeni i zabavljeni. Voda je predmet dječjeg interesa, njegove želje i potrebe da je istraži I dovede u vezu s drugim predmetima.
Pokus 1. Voda kao otapalo:
- stavljanje različitih namirnica (ocat, sol, šećer, kakao, ulje) u čaše s vodom.
Pokus 2. Tone ili pluta:
- stavljanje različitih predmeta (plastična čaša, lego kocka, smoki, papirić, kovanica, oštrilo, kamen…) u posudu s vodom.
2. IZRADITE SVOJ KINETIČKI PIJESAK
Potrebno: 8 čaša brašna i 1 čaša baby ulja.
Potiče razvoj finih motoričkih sposobnosti, koordinaciju očiju i ruku, kreativnost i maštu. Pijesak vrlo dobro drži svoj oblik kad ga oblikujete (rukama ili šalicom), a vrlo lako se raspada nakon što se pritisne. Djeca se dugo zadržavaju u ovakvim igrama, a pijesak možete spremiti i koristiti iznova.
3. RASTRESITI MATERIJALI
Igrom s rastresitim materijalima dijete istražuje svojstva materijala, protočnost, težinu, brzinu, količinu… uz uvijek prisutan element zadovoljstva i opuštanja, a poticajno djeluje na razvoj koncentracije i pažnje. U igri rastresitim materijalom djeca razvijaju finu motoriku prstiju i šake, okulomotoriku i koordinaciju. Manipuliranjem materijala i njegovim isprobavanjem potiče se razvoj kognitivnih sposobnosti te djeca otkrivaju vlastite mogućnosti i sposobnosti.
U rastresite materijale ubrajamo pijesak, rižu, brašno, kamenčiće, palentu, sirovu tjesteninu, kukuruz… itd.
4. NAPRAVITE SVOJ VULKAN
Koristeći soda bikarbonu i ocat možete napraviti kemijsku reakciju. Promatrajte kako vulkanska erupcija izlazi iz spremnika i svakako pripremite neke ručnike za čišćenje, za svaki slučaj.
Potrebni materijal:
- Soda bikarbona
- Ocat
- boca ( najbolje što manja, npr. 0.25l)
- Papirnati ručnici prema potrebi
Upute:
- Stavite sodu bikarbonu u bocu
- Stavite malo octa unutra
- Promatrajte reakciju
Objašnjenje:
Soda bikarbona (natrijev bikarbonat) je lužina, a ocat (octena kiselina) je kiselina. Kada reagiraju zajedno formiraju ugljičnu kiselinu koja je vrlo nestabilna, instantno se razdvaja na vodu i ugljični dioksid koji stvara pjenu dok pokušava pobjeći.
5. GLAZBA POMOĆU ČAŠA I VODE
Potrebni materijal:
- 5 ili više čaša ili staklenih boca
- Voda
- Drveni štap – poput olovke
Upute:
- Posloži čaše jedne do druge i ispuni ih s različitim količinama vode. Prva bi trebala imati jako malo vode, a posljednja bi trebala biti skoro puna, a one između njih bi trebale uvijek imati nešto više vode od one prethodne.
- Udari čašu s najmanjom količinom vode i promatraj zvuk, a zatim udari olovkom čašu s najviše vode, što čini višlji zvuk?
- Isprobaj kakve zvukove proizvode i druge čaše, probaj dobiti dobar zvuk udarajući određenim redoslijedom čaše.
Objašnjenje:
Svaka od čaša će proizvoditi drugačiji zvuk kad je udarite s olovkom, staklena čaša s najviše vode će imati najniži ton, a staklo s najmanje vode će imati najviši.
Male vibracije se odašilju prilikom udarca olovkom u čašu, stvarajući zvučne valove koji putuju kroz vodu. Više vode znači sporije vibracije i dublji ton.
Izvori:
- Došen-Dobud, A. (2005.) Malo dijete veliki istraživač. Zagreb: Alinea
- Skupina autora (2012.) Velika enciklopedija malih aktivnosti. Zagreb: Školska knjiga
- Internet portal Mali genijalci: http://www.maligenijalci.com/