Fina motorika je sposobnost stvaranja sitnih preciznih pokreta rukom uz zadržavanje dobre koordinacije između prstiju i oka ( okulomotorna koordinacija). Razvija se tijekom ranog razvoja djeteta – od početnih nespretnih pokušaja djeteta da stavi prste u usta, da se igra svojim prstićima, da samostalno koristi žlicu, da manipulira predmetima iz neposredne okoline do trenutka kada može samostalno uzeti i kontrolirati poteze olovkom na papiru.

Dijete s dobro razvijenom finom motorikom biti će sposobno izvršavati praktične aktivnosti samozbrinjavanja: pravilno korištenje pribora za jelo, čišćenje prosute hrane, otvaranja/ zatvaranja bočica sa sokom ili vodom, otkopčavanje / zakopčavanje dugmadi, otvaranje / zatvaranje patent zatvarača na odjeći, vezivanje cipela, češljanje…..

Kroz aktivnosti fine motorike dijete će doživljavati svijet oko sebe  i osjetilom dodira pa će tako vlastitim iskustvom naučiti o kvaliteti predmeta: što je teško, lako, veliko, malo, hrapavo, glatko, mokro, suho, toplo, hladno.

Što je veća djetetova interakcija sa sadržajima koji ga okružuju u svakodnevnom životu, bit će veće i njegovo spoznajno iskustvo, kao i bogatiji rječnik kojim će izražavati svoja iskustva i dijeliti ih s nama.

Na taj način se dijete priprema za složenije vještine koje su mu potrebne u pripremi za školu; uči pravilno držati olovku, bojice, kist, uči rezati škarama počevši od rezanja po ravnoj liniji prema složenijim linijama i oblicima ( kose linije, valovite, cik cak linije, trokut, kvadrat, precrtavanje po modelu).

PRAKTIČNE AKTIVNOSTI KOJE POTIČU RAZVOJ FINE MOTORIKE

Djeca jaslične dobi uživaju u manipulaciji predmetima i materijalima koji ih okružuju. Njihova motorika se razvija na način da materijale presipaju ili prebacuju iz posude u posudu, bacaju ih i podižu s poda, ručicama pune ili prazne posude.

Kako bi aktivnost postala strukturirana i smislena, dobro im je ponuditi žlicu kojom će prebacivati ili prenositi veće, čvrste predmete ( kesteni, plastična jaja, male loptice, žireve), da bi postupno smanjivali njihovu veličinu na grah, kukuruz, rižu pa sve do još sitnijih tekstura kao što je palenta, brašno… Aktivnost se može i otežati uvođenjem posuda užeg otvora , što će tražiti i bolju okulomotornu koordinaciju i manualnu spretnost.

Korisne su i igre nizanja oblika ili kolutova u vis ( mali toranj), provlačenje konopca kroz perlice različite širine ( izrada ogrlice za dragu osobu), ubacivanje različitih oblika  kroz otvore odgovarajuće širine, umetaljke , ubadanje čavlića u rupice.


Mali muzički instrumenti će također poticati djetetovu radoznalost u svladavanju proizvodnje različitih zvukova kao i slušnu osjetljivost.

Za igru i vježbanje motorike prstiju može poslužiti i maramica, papir, salvete, krep papir, papir za zamatanje. Papiri različite tvrdoće od djece zahtijevaju različiti pritisak prstiju i šake. Dijete će trgati papir korištenjem palca i kažiprsta, gužvati ga , valjati dlanovima, modelirati u kuglice kojima će gađati koš, rezati ga škaricama , lijepiti na podlogu . Na taj način potičemo i kreativnost u različitim likovnim aktivnostima.

Osim papira, ponudit ćemo mu i plastelin, tijesto, kinetički pijesak koji mogu oblikovati, trgati, valjati, presipati, gnječiti.

Dijete će uživati ako mu ponudimo posude s pijeskom, zrnjem ili nekim drugim sitnim materijalima. Može miješati rukama , presipati, istraživati prstima različite teksture. Nakon upoznavanja s materijalima možemo mu ponuditi da zatvorenim očima uranja ruke u posude i pokuša pogoditi sadržaj koji smo mu ponudili. Na taj način potičemo taktilnu osjetljivost, usmjeravamo pažnju i potičemo njegovo dulje fokusiranje na aktivnost.

U Čarobnoj vrećici ili kutiji može opipavanjem pogađati predmete koji su skriveni unutra.

Ponudite djetetu da prstima piše i šara po pjeni, brašnu, riži, kremi…. A može i pogađati oblike, brojeve ili slova koje mu “ pišete “ na desnom ili lijevom dlanu prstom ili štapićem. Zamijenite uloge.

Kvačice za rublje su također materijal koji se može ponuditi u svakodnevnoj igri. Zajedno s djecom pronađite gdje ih sve možete objesiti: na uže, na zavjese, na svoju ili djetetovu odjeću ili obuću, na igračke, na rubove zdjelica, na prste ili uši. Pri tome se možete dobro zabaviti sa svojim djetetom i pružiti mu priliku za učenje.

Pinceta ( velika drvena, manja metalna) je odličan alat za vježbu tzv. pincetnog hvata koji omogućava dohvaćanje stvari najprije palcem i kažiprstom, a kasnije im se pridružuju i ostali prstići. Prenošenjem sitnih predmeta pincetom dijete istražuje i vježba pritisak koji je potrebno proizvesti prstićima radi obavljanja određenog zadatka. Dobro razvijen pincetni hvat jedan je od glavnih preduvjeta kasnijeg pravilnog držanja olovke. Osim pincete, može se koristiti i gumena pumpica kojom će dijete prebacivati tekućinu iz jedne posudice u drugu.

Vježbe gumicom ( za kosu) dužine 4 do 5 cm. Dijete će staviti sve prste unutar gumice i povlačiti je prema sebi dok je vi povlačite u suprotnom pravcu. Zatim može staviti u gumicu jedan po jedan prst i pokušati povlačiti prema sebi . Na ovaj način se potiče bolja diferencijacija prstiju i njihova pokretljivost. Statistike pokazuju da polovina djece ne može izolirano podignuti od površine četvrti prst, jer ga djeca uopće ne koriste, pa se pojam o njemu kao zasebnom prstu nije ni razvio u mozgu.

Kod starije djece vježbe mogu biti i složenije na način da premještaju olovku među prstima, u smjeru od palca prema malom prstu i natrag, jednom pa drugom rukom.

Svakodnevnom upotrebom prstiju dijete razvija vještine koje su mu potrebne za sve životne aktivnosti. Ako se i vi kao roditelji uključite u njegovu igru i zajedno je osmišljavate, omogućujete svom djetetu uživanje u interakcijama s vama, učenje kroz kreativne i poticajne igre, potičete njegovo motoričko, spoznajno , osjetilno iskustvo, kreativnost u izražavanju , sigurnost u istraživanju novih materijala i sadržaja koji ga okružuju u svakodnevnim životnim izazovima.

Uživajte u igri sa svojim djetetom ! 

Pripremila: Ines Čukelj, edukacijski rehabilitator i specijalist rane intervencije

Izvori:

1. https://maliistrazivaci.rs/razvoj-fine-motorike/

2. https://logoped.hr/zasto-vazno-poticati-razvoj-fine-motorike

Dječji vrtić Marjan posvećuju veliku važnost zaštiti osobnih podataka naših korisnika. Politika zaštite osobnih podataka uređuje način postupanja s informacijama koje Dječji vrtić Marjan obrađuju odnosno prikupljaju prilikom posjeta našoj internet stranici. Napominjemo kako se obrada prikupljenih osobnih podataka temelji na jednoj od zakonitih osnova obrade u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka. Za potpuni tekst Politike zaštite osobnih podataka i politike kolačića molimo Vas da koristite poveznicu niže:
Prihvaćam Pročitaj više
Skip to content