![DV Marjan jaslička dob aktivnosti](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/20.jpg)
Dragi roditelji, u ovo vrijeme prisilnog mirovanja i/ ili rada od kuće nemojte zaboraviti na potrebe Vaših mališana. U ranoj dobi Vaša djeca intenzivno uče i kroz igru stječu iskustva o svemu što ih okružuje. Uče kroz različite osjetne kanale: pokretom, vidom, sluhom, dodirom, mirisom i okusom. U vrtiću su, u društvu svojih vršnjaka i uz vrijedne ruke i ideje svojih odgojiteljica mogli dijelom zadovoljiti svoje temeljne potrebe za igrom te stjecanjem motoričkog, spoznajnog i perceptivnog iskustva. Sada im Vi, kroz igru i mnoštvo veselih socijalnih interakcija omogućite da ta iskustva nastave stjecati i doživljavati s Vama.
U nastavku Vam predlažem neke praktične aktivnosti koje možete provoditi sa svojom djecom rane razvojne dobi, uz izradu i korištenje improviziranih materijala ali i uz veliku količinu veselja i zajedničkog istraživanja.
10 AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 1 DO 2 GODINE
1. IGRA SENZORNIM BOČICAMA, VREĆICAMA I PLOČAMA
Dok još možemo koristiti plastične bočice i vrećice, možete ih napuniti vodom, baby uljem, gelom za tuširanje, u njih ubaciti različite materijale, šljokice, dobro zatvoriti i izolirati i Vaše dijete je dobilo čarobnu igračku.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/1.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/2.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/3.jpg)
Igračke su odlične za poticanje senzornih i motoričkih podražaja : vid, sluh, dodir; za razvoj fine motorike kao i za poticanje pažnje i fokusiranja. Pomažu i za samoregulaciju pokreta jer dijete može dozirati jačinu stiska kao i brzinu izvođenja pokreta.
Taktilne ploče omogućavaju doživljaj različitih tekstura i materijala iz svakodnevnog okruženja, potiču finu motoriku i manualnu spretnost.
2. UBACIVANJE OBLIKA U ODGOVARAJUĆE OTVORE
Za ovu aktivnost možete koristiti prazne kartonske kutije s poklopcem na kojem ćete izrezati različite oblike. Dijete će ubacivati kocku, kuglu, trokut, predmete različite veličine kroz odgovarajući okvir.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/5.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/4.jpg)
Vježbom se potiče fina motorika i vizuomotorna koordinacija, spoznajni razvoj kroz uočavanje oblika i veličina , rješavanje problemskih situacija kao i pažnja i koncentracija.
Za više ideja pogledajte na str. shoe box activities for preeschoolers.
3. IGRA LEGO KOCKAMA
Koristimo veće lego kocke kojima djeca rane dobi mogu bolje manipulirati, a smanjena je i opasnost od stavljanja kocke u usta. Roditelji grade jednostavne oblike s 3 do 4 kocke ( 2 do 3 različite boje), a zatim traže da djeca naprave iste takve konstrukcije, koristeći lego kocke iste boje. Nakon toga zamijene uloge.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/6.jpg)
Ovom igrom ostvarujemo primjerene socijalne interakcije kroz igre ja pa ti, potičemo manualnu spretnost i finu motoriku, imitaciju i konstruktivnu igru.
4. IGRE ŠTIPALJKAMA
Štipalice različitih boja kvačimo na posude, tanjure, kartonske modele. Možemo poticati sortiranje po bojama i veličinama štipaljki.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/8.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/7.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/10.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/9.jpg)
Vježbe potiču razvoj fine motorike i manualne spretnosti ( pincetni hvat), samoregulaciju ( doziranje jačine stiska), uočavanje i razlikovanje boja i veličina kao i pažnju i upornost.
5. ULAGANJE POSUDICA ILI KUTIJA PO VELIČINI
Koristimo dječje posude različitih veličina koje ulažemo jednu u drugu, od manje u veću. S djecom ove razvojne dobi dovoljno je uložiti posude dviju do tri veličina. U nedostatku originalnih igračaka, koriste se plastične posude za hranu ili ukrasne kartonske kutije različite veličine.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/12.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/11.jpg)
Vježbe potiču spoznajni razvoj, predmatematičke vještine kao i manualnu spretnost.
6. IGRA KOCKAMA RAZLIČITE VELIČINE
Roditelj naniže 3 do 5 kocaka u visinu i traži od djeteta da i ono napravi toranj. Može nizati i vodoravno i traži da dijete napravi mali vlakić. Kako dijete postane manualno spretnije u nizanju, povećava se broj kocaka.
Osim kocaka, mogu se nizati i drugi oblici i materijali: kuglice, obruči, široka tjestenina.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/14.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/13.jpg)
Vježbe potiču finu motoriku, vizuomotornu koordinaciju, manualnu spretnost, imitaciju, razlikovanje veličina i oblika.
7. IGRA MUZIČKIM INSTRUMENTIMA
Možemo koristiti dječje muzičke instrumente, ali i improvizirane instrumente kao šuškalice, zvonca, kutije kao bubanj, kinder jaja napunjena materijalima koji proizvode različite zvukove…. Djeca istražuju proizvodnju zvukova upotrebom različitih posrednika.Igra se može proširiti na način da , kada dijete ovlada rukovanjem pojedinog instrumenta, zatvorenih očiju pogađa koji je instrument roditelj koristio. Uloge se mogu zamijeniti, pa sada dijete „svira“, a roditelj pogađa.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/15.jpg)
Vježba potiče slušni osjet, manualnu spretnost, imitaciju i motorno planiranje pokreta. Također i samoregulaciju doziranjem brzine i jačine pokreta kao i usvajanje ritma.
8. UBACIVANJE PREDMETA U POSUDE S RAZLIČITIM OTVORIMA
Dijete ubacuje oblike ( kockice, kuglice, dugmiće, tjesteninu ) u kutije različitih veličina otvora, započevši sa širim otvorima prema užim. Kutije s najužim otvorom su npr. prazne posudice u kojima su stali vitamini tako da se i širina predmeta koje dijete ubacuje u posudu postepeno smanjuje.
Za ubacivanje mogu poslužiti prazne kutije za jaja, čokoladne bombone a iz priložene slike i tuljci WC papira. Bitno je da se prilikom ubacivanja predmeta u posudu koriste obje ruke,; jednom rukom dijete drži posudu a drugom rukom ubacuje.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/17.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/16.jpg)
Vježbe potiču finu motoriku, vizuomotornu koordinaciju, manualnu spretnost, taktilnu osjetljivost, rješavanje problema.
9. IGRE TIJESTOM ILI PLASTELINOM
Od plastelina se preporuča Play Doh, zbog mekoće i netoksičnosti. Međutim, roditelji mogu napraviti i tijesto koje se može obojati prirodnim bojama, može se dozirati količina brašna i soli da ne bude ljepljivo već podatno i mekano za oblikovanje. Recepte za izradu tijesta za igru roditelji mogu pronaći na internetu. Djeca oblikuju različite oblike ( zmijice, loptice, pužiće, snjegoviće, voćke). Mogu se koristiti i posrednici kao valjak za valjanje tijesta, rezanje malim dječjim nožićima.Potiče se igra kuhanja (izrada njoka, pizze), hranjenje lutkica. Loptice tijesta različitih boja mogu se ubacivati u posudice odgovarajuće boje i veličine.
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/19.jpg)
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/18.jpg)
Vježbe potiču taktilnu osjetljivost, iskustvo u manipulaciji različitim materijalima , samoregulaciju u smislu doziranja jačine stiska šake, motorno planiranje pokreta, a nadasve imitaciju svakodnevnih rutina , kreativnost i simboličku igru.
10. PRONALAŽENJE SKRIVENIH PREDMETA
U posudu s rižom ili pijeskom roditelji sakriju djetetov dragi predmet. Zadatak je da dijete uroni ruku u posudu i pronađe predmet. Od početna 2 skrivena predmeta, kada pobudimo interes djeteta za igru povećavamo količinu ( do 5). Igru možemo otežati tako da dijete pronađe samo imenovani predmet ( između 2 do 3 skrivena).
![](https://vrtic-marjan.hr/wp-content/uploads/2020/04/20.jpg)
Ukoliko se dijete boji uroniti ruku u posudu, možete mu predložiti da držeći svoj dlan na Vašem, radi sigurnosti, zajedno s Vama pronađe traženi predmet.
Vježba potiče širenje taktilnog iskustva, svijest o postojanosti predmeta, pažnju i koncentraciju.
Ne zaboravite sve igre popratiti govorom, imenujući predmete iz djetetove neposredne okoline koje ono koristi u igri. Hrabrite ga i hvalite za upornost u istraživanju i manipulaciji različitim predmetima. A najviše od svega, uživajte u kvalitetno provedenom vremenu s Vašim mališanom.
Pripremila
Ines Čukelj, edukacijski rehabilitator
Slike su preuzete sa internetskih stranica.