Je ukupnost sposobnosti, kompetencija , iskustva i motivacije za usvajanje novih znanja, a koja će omogućiti djetetu budućem osnovnoškolcu da uspješno savlada nastavni plani program. Spremnost za školu se odnosi na različite aspekte razvoja: tjelesnu spremnost, kognitivnu spremnost, govornu razvijenost, socioemocionalnu spremnost te spremnost za školsko učenje.
Najvažnija sastavnica spremnosti je socioemocionalna spremnost.
To je svojevrsni temelj i ukoliko je on uspostavljen dijete će puno lakše usvojiti ostale vještine i znanja koji se od njega očekuju. Odnosi se na emocionalnu stabilnosti i kontrolu vlastitih emocija.
- Stabilnost se očituje u tome da dijete može nekoliko sati dnevno se bez straha odvojiti od roditelja i samostalno funkcionirati.
- Kontrola impulsa podrazumijeva da dijete može izbjeći i savladati jake i nagle emocionalne izljeve poput srdžbe, panike ili straha.
Školska situacija podrazumijeva evaluaciju uratka, te određenu kompeticiju i usporedbu s drugima. Emocionalno nezrelo dijete lako gubi motivaciju za učenje, slabo kontrolira svoje postupke, pa i školsku disciplinu teže podnosi.
Sve to može dovesti do slabije socijalne prihvaćenosti među vršnjacima.
Socijalna zrelost podrazumijeva ostvarivanje uspješne komunikacije s vršnjacima i učiteljima, te mogućnost suradnje s njima. Usvajajući osnovne norme ponašanja ima pretpostavke da samostalno zadovolji neke osnovne potrebe.
Socijalno zrelo dijete može podrediti vlastite želje pravilima i ciljevima grupe kojoj pripada. Spremnost za školsko učenje očituje se u spremnosti djeteta da „zamijeni“ igru radnim zadacima. Roditelji mogu i sami prepoznati „optimalne trenutke za učenje“, prvi je znak djetetovo spontano zanimanje za učenje čitanja i pisanja.
Što roditelj može učiniti u pripremi djeteta za školu ?
- Poticati djetetovo samopouzdanje i dobro mišljenje o sebi
- Prenijeti pozitivan stav o školi i učenju ( ne plašiti školom)
- Poticati dijete da se raduje uspjehu, prihvaća neuspjeh, pokušava ponovo
- Poticati dijete da se zna zauzeti za sebe, asertivno je (vodi računa o sebi i svojim potrebama, ne ugrožavajući i poštujući potrebe drugih)
- Poticati na izvršavanje zadatka do kraja ( ustrajnost i neodustajanje )
- Poticati dijete da izdrži odustajanje od vlastite želje i da radi po naputku druge osobe ( učitelja)
- Poticati samostalnost u brizi za sebe
- Kvalitetno provoditi vrijeme s djetetom kroz različite aktivnosti i igre :
- DRUŠTVENE IGRE : čovječe ne ljuti se, memori, domino)- razvoj pažnje i pamćenja, usvajanja pojma broja, radost zbog uspjeha, podnošenje neuspjeha).
- RAZLIČITI PISANI ZADACI : (u radnim listovima, dječjim časopisima)- razvoj percepcije, rezoniranja, rješavanja problema, spremnost da se uloži kognitivni napor, upornost, dovršavanja započetog).
- „MATEMATIČKE IGRE„ : u svakodnevnim situacijama uspoređivanje, svrstavanja, razvrstavanja, uparivanje i pridruživanje, rastavljanja cjeline na dijelove i obrnuto, brojanje, prepoznavanje brojki)- razvoj percepcije, usvajanje pojma broja, logičko zaključivanje.
- ZAJEDNIČKO ČITANJE PRIČA I GLEDANJE FILMOVA u kojima se djetetu tumače postupci likova- prepoznavanje tuđih i svojih emocija, uživljavanje u situacija drugih, empatija.
- PREPRIČAVANJE PORIČA I DOGAĐAJA – razvoj govora ( upotreba pravilnih cjelovitih rečenica, bogaćenje rječnika) logičko prepričavanja ( početak-sredina- kraj) postavljanje pitanja.
- CRTANJE, BOJANJE, MODELIRANJE – kreativnost, pravilno držanje olovke, preciznost, snalaženja na papiru( odozgo prema dolje, s lijeva na desno).
- Pripremite dijete na promjene koje ga očekuju prelaskom iz vrtiće u školu
- Budite dosljedni u odnosu prema djetetovim obvezama (stvaranje radnih navika)
- Osigurajte djetetu stalno mjesto za rad na kojem će učiti i o kojem će se samostalno brinuti
I na kraju, ostavite djetetu vrijeme i za igru!
Igra je djetetova stalna potreba koje ne prestaje polaskom u školu. Kroz igru dijete najlakše uči, opušta se i zabavlja, razvija ponašanje usmjereno cilju , razvija motoriku, maštu, koncentraciju, mišljenje, obogaćuje govor, usavršava vještine komunikacija i osjeća se dobro.