Dragi roditelji,
ovdje možete pročitati što je mindfulness, kako ga primjenjivati s djecom te koje su dobrobiti za dijete. Na kraju teksta je brošura s vježbicama koju možete preuzeti te primjeri božićnih mindful aktivnosti.
Mindfulness je vještina koja potiče razvoj pažnje, koncentracije, bolje prihvaćanje i kontrolu osjećaja i ponašanja, bolje suočavanje sa stresnim situacijama. Glavna značajka mindfulnessa je zastati, biti prisutan, razvijati svjesnost. Vježbe mindfulnessa za djecu su jednostavne, mirnije ili aktivnije, a mogu se raditi sjedeći, ležeći ili stojeći. Najvažnije je usmjeriti pažnju na jednu stvar, npr. disanje i stalno pažnju vraćati na to.
Tijekom vježbi misli će odlutati, stizat će nove, važno je djecu podučiti da ih primijete i jednostavno pažnju vrate na fokus. Vraćati pažnju iznova na jednu stvar je osnova mindfulnessa. S djecom se može primijeniti na razne aktivnosti- crtanje, jedenje, pranje zubi..itd. Na ovaj način djeca nisu raspršena na niz aktivnosti, s mislima već na nekoj drugoj, već u punini doživljavaju sadašnje iskustvo, dolaze u doticaj s ugodnim i neugodnim iskustvima, mislima, osjećajima te ih vježbaju osvještavati, prihvaćati i otpuštati. Vježbe pomažu djeci u oslobađanju od stresa i napetosti, kako tjelesne tako i mentalne.
Dobrobiti za djecu su velike, pogotovo s obzirom na užurban ritam, puno aktivnosti, zasićenost tehnologijom. Djeca uče zastati, usporiti, osvijestiti misli, osjećaje, koristiti osjetila prema okolini, primjećivati detalje, dugoročno poboljšavaju pamćenje, koncentraciju, regulaciju osjećaja, ponašanja, samoprihvaćanje i suosjećanje, jasnije misle, opušteniji su, poboljšava se spavanje. (dr.sc. Boričević- Maršanić Vlatka, dr.med.)
Vjerujemo da ćete s djecom isprobati neke mindful aktivnosti te da će biti korisne za vas i djecu.
Slijede primjeri božićnih mindful vježbica preuzetih iz brošure Božićni Mindfulness za djecu, Centar Dar te brošura sa svakodnevnim vježbama učilišta Korak po korak.
Božićni mirisi
U kutijicu staviti jedan miris (korice naranče ili limuna, vanilija, klinčić, cimet,.). Mogu se pripremiti različite kutijice s različitim mirisima, kako bi dijete isprobalo više mirisa. Tijekom jedne vježbe maksimalno koristiti 2 do 3 mirisa kako ne bi došlo do zasićenja. Zatvorenu kutijicu neka dijete drži u rukama i zatvori oči. Polako otvori kutijicu i primakni je ispod nosa. Lagano udahni i vrlo polagano izdahni. Ponovi više puta lagani udah i izdah. Dok lagano dišeš, pažnju usmjeri na miris – Kakav je miris? Je li sladak, osvježavajući ili oštar, jak ili blag,tek jedva primjetan, poznat od ranije ili nepoznat? Ukoliko ti nešto odvuče pažnju s mirisa, samo ponovno nježno vrati pažnju na istraživnje mirisa. Nastavi istaživati miris još nekoliko trenutaka zatvorenih očiju.
Božićna svijeća
Disanje je uvijek s nama. Ne može se zaboraviti ili prestati disati. Dišemo dok smo živi. Tijelo diše samo od sebe. Dišemo upravo sada. Kada se pažnja usmjeri prema disanju, postaje se usredotočen na ovdje i sada, a to je prvi korak prema razvoju pažnje i koncentracije. Božićna svijeća simbol je života kojem se radujemo za Božić. Uzmi pravu svijeću i zapali je obvezno uz pomoć odrasle osobe. Udahni duboko i broji do tri 1-2-3. Zadrži dah i broji do tri 1-2-3. Izdahni polagano dok brojiš do tri 1-2-3 kako bi ugasio/la svijeću. Ponovi nekoliko puta.
Snježne pahuljice
Kada si spreman, protresi i stavi snježnu kuglu na stol ili na pod ispred sebe i promatraj ju. Što primjećuješ? Pahuljice lepršaju okolo i lagano se spuštaju prema dolje. Tvoje tijelo može biti kao pahuljice u snježnoj kugli. Sada pomiči svoje tijelo kao što lepršaju pahuljice u snježnoj kugli…. Možeš se i okretati, vrtiti malo na jednu, pa na drugu stranu, mahati rukama…. Usmjeri pažnju na pokrete svoga tijela koje je kao pahuljica…. Pahuljice u kugli se polagano spuštaju na na dno. Tako i tvoje tijelo. Pokreti su sve sporiji i spuštaš se na pod. I tvoje tijelo na podu je potpuno mirno i tiho. Kao pahuljice. Što osjećaš sada u svojem tijelu koje je mirno i tiho dok ležiš na podu?
Pripremila: Antonia Radeljak Gudelj, pedagog