1. GRABLJENJE ŽLICOM
DOB DJETETA : od 18 mjeseci nadalje
OPIS PRIBORA:
- Drveni poslužavnik s povišenim rubom
- Dvije jednake zdjelice (u jednoj zdjelici se nalazi jedna trećina sadržaja- leća, lan, krupica, zob, brašno, plodovi)
- Dvije jednake žlice koje su veličinom primjerene veličini djetetove ruke
S djetetom idete do mjesta gdje se nalazi pribor, uzmete ga i odnesete do stola. Zatim sjednete djetetu s desne strane te uzmete žlicu desnom rukom. Zagrabite sadržak iz desne posude te ga prenesete do prazne lijeve posude. Nagnete žlicu te istresete sadržaj pazeći da ga ne prospete. Radnju ponavljate sve dok sav sadržaj ne prenesete iz jedne posude u drugu. Ponudite djetetu da ponovi vježbu. Kada dijete prestane s aktivnošću pospremite pribor na svoje mjesto.
2. PROSIJAVANJE
DOB DJETETA: od 2 godine nadalje
OPIS PRIBORA:
- Poslužavnik s povišenim rubom
- Dvije manje staklene zdjelice (jedna veća zdjelica u kojoj se nalaze pomiješani brašno i leća)
- Sito
- Žlica
Idete do mjesta na kojem se nalazi pribor te ga uzmete i donesete do stola. Zatim sjednete s desne strane djetetu te mu pokažete kako se izvodi aktivnost. Lijevom rukom uzmete sito i kažete:„Sito“. Desnom rukom uzmete žlicu te grabite manju količinu sadržaja u sito. Žlicom miješate sadržaj u situ iznad posudice u kojoj se nalazi sadržaj. Kada ste prosijali sadržaj iz sita prespete u drugu praznu posudicu. Ponovite radnju dok sav sadržaj ne bude prosijan, odložite žlicu i sito te istresete sadržaj iz posudica u veću posudu i promiješate. Ponudite djetetu da ponovi vježbu. Kada je njegov interes prestao pomognete mu da pospremi pribor te ga vratite na svoje mjesto.
Cilj ove vježbe jest:
- Ispravno prosijavanje
- Razvoj ručnog zgloba
- Koordinacija pokreta
- Okulomotorna koordinacija
3. PRESIPANJE KRUTIH STVARI
Kukuruz, kukuruzno brašno, leća
Presipavanje iz posude u posudu s kljunom (bez ručke)
DOB DJETETA: 18-20 mjeseci nadalje
OPIS PRIBORA:
- Poslužavnik s drvenim povišenim rubom
- 2 vrča s kljunom bez ručke (1 vrč napunjen jednom trećinom rastresitim materijalom)
- Podloga
Idete s djetetom do mjesta gdje se nalazi pribor te ga uzmete i donesete do stola. Sjednete na poznat način te izvadite pribor iz poslužavnika. Poslužavnik pomaknete u desni gornji kut te krenete s vježbom. Podignete punu posudu iznad prazne posude te pogledate dijete i kažete:„Puno“. Vrč ne smije biti previsoko podignut nego dovoljno da dijete vidi način izvođenja radnje. Zatim blago nagnete vrč te se materijal počne presipati. Kada se sve presulo pogledajte dijete i kažete:„Prazno“. Sada spustite praznu posudu na stol na mjesto na kojem je bila te ponovite postupak. Važno je napomenuti da ona posuda iz koje presipavate (1.posuda) se nalazi na desnoj strani da dijete može vidjeti kako se odvija postupak presipavanja materijala. Zatim ponudite djetetu da ono samo pokuša a kada je gotovo pomognete mu da pospremi pribor te ga vrati na svoje mjesto.
Cilj ove aktivnosti jest:
- Pravilno presipavanje zrnja iz posude u posudu s kljunom
- Motorička koordinacija
- Okulomotorna koordinacija
- Koordinacija ruka-ruka
4. PRESIPANJE ZRNJA IZ ČAŠE U ČAŠU
DOB DJETETA: 18 mjeseci nadalje
OPIS PREDMETA:
- Poslužavnik s povišenim rubovima
- Staklene čaše proporcionalne ruci djeteta
Idete s djetetom do pribora, uzmete ga te odnesete do stola. Prvo izvadite jednu čašu iz poslužavnika i stavite ju na stol a zatim i drugu. Poslužavnik stavite sa strane. Kažiprstom desne ruke pokažete djetetu na punu čašu, pogledate ga te mu kažete:“Puno“, a zatim za praznu kažete:“Prazno“. Punu čašu podignete iznad prazne te presipavate sadržaj u praznu. Zatim spustite praznu čašu i uzmete punu te vratite sadržaj natrag. Zatim ponudite djetetu da i ono pokuša a kada je dijete gotovo pomognete mu da pospremi pribor na svoje mjesto.
Cilj ove aktivnosti jest:
- Pravilno presipavanje zrnja iz čaše u čašu
- Motorička koordinacija
- Okulomotorna koordinacija
- Koordinacija ruka- ruka
5. PRESIPANJE ZRNJA IZ VRČA U VRČ
DOB DJETETA: 24 mjeseca nadalje
OPIS PRIBORA:
- Poslužavnik s povišenim rubom
- 2 staklena vrča s kljunom i ručkom
- Podložak
Aktivnost provodite na način da pozovete dijete i kažete mu:“ Sada ću ti pokazati kako se presipava zrnje iz vrča u vrč“. Idete zajedno s djetetom do mjesta gdje se nalazi pribor te ga uzmete i donesete do stola. Zatim sjednete djetetu s desne strane i pokažete kako se izvodi vježba. Prvo izvadite puni vrč pa prazni a poslužavnik stavite sa strane. Kažiprstom desne ruke pokažete djetetu na puni vrč, pogledate dijete te mu kažete:“Puno“, a za prazni kažete: „Prazno“. Puni vrč zatim podignete iznad praznog te počnete presipavati sadržaj. Kada ste presuli sadržaj pogledate dijete te pokažete djetetu puni vrč te kažete:„Puno“, a za prazni kažete:“Prazno“. Zatim vratite sadržaj vrča u prazni vrč te ponudite djetetu da ono pokuša. Kada je dijete gotovo pomognete mu da pospremi pribor na svoje mjesto.
Cilj ove aktivnosti jest:
- Pravilno presipavanje zrnja iz staklenog vrča u vrč
- Motorička koordinacija
- Oklumotorna koordinacija
- Koordinacija ruka-ruka
6. PRELIJEVANJE TEKUĆINE
DOB DJETETA: od 20-22 mjeseci nadalje
OPIS PRIBORA:
- Poslužavnik s povišenim rubom (5 cm)
- 2 staklena vrča zapremnine 2.5 dcl
- Mala staklena zdjelica s malim komadićem spužve
Aktivnost provodite na način da zajedno s djetetom otiđete do mjesta na kojem se nalazi pribor te ga odnesete na stol. U košari su vrčevi okrenuti jedan prema drugome. Zatim se odrasla osoba ustaje te ode uliti vodu u jedan vrč. Vrč bi trebao imati oznaku dokle se voda treba uliti. Nakon toga se vrati natrag za stol i pokaže kako se izvodi vježba. Puni bokal podignete na poznat način iznad praznog te započnete prelijevanje vode. Bokal ne smijete previše odignuti iznad praznog vrča. Nakon što ste prelili svu vodu iz punog vrča uzmete spužvicu i obrišete posljednju kap koja je ostala na vrhu kljuna bokala. Zatim spustite prazni bokal na stol te podignete puni i ponovite postupak. Zatim ponudite djetetu da ono samo pokuša te kada je gotovo pomognete mu da pospremi pribor i vratite ga na svoje mjesto.
Cilj ove aktivnosti jest:
- Pravilno prelijevanje vode iz bokala u bokal
- Motorička koordinacija
- Okulomotorna koordinacija
- Koordinacija ruka-ruka
Pripremila: Montessori odgojiteljica Ana Miljković