BROJALICE
(Izvor: Pihir, M. (2013.) Zbirka brojalica, pjesmica, recitacija i igrokaza za djecu. Zagreb.)
VIZUALIZACIJA I ASOCIJACIJA U PJESMICAMA
Korištenje vizualizacija i asocijacija omogućava detaljniju proradu tekstova, čak od riječi do riječi. Često je smišljanje asocijacija povezano s humorističnim i potpuno apsurdnim predodžbama traženih pojmova, pa ih se djeca s lakoćom prisjećaju i nakon dužeg vremena.
Djeci pročitamo tekst koji ih želimo naučiti te ih potaknemo na zajedničko osmišljavanje „pisanja“ teksta na način da ga mogu „čitati“ i oni koji ne poznaju slova. Čitamo im stih po stih i crtamo tekst: vizualizacije za očigledne pojmove, a asocijacije za pojmove koje ne možemo jasno vizualizirati. Važno je koristiti dječje asocijacije jer želimo tekst učiniti čitljivim upravo djeci. VAŽNO: Ne treba se zamarati gramatikom i pravopisom (npr. ukoliko dijete predlaže da se riječ „već“ nacrta kao rebus na riječ „večer“) te ukoliko se preskoči neka riječ tijekom crtanja teksta jer ju dijete automatski izgovara uz ostale asocijacije.
Primijenite ovu metodu za pjesmicu koju vaše dijete voli i poznaje, kako bi mu bilo lakše razumjeti aktivnosti. Nakon toga možete s djetetom pronaći novu pjesmicu ili brojalicu koju ćete zajednički savladati uz primjenu vizualizacija i asocijacija.
(Izvor: Plahutar, A.(2017). Što veseli malog tigra!? Zagreb: Hrvatska Mensa.)
IZRADA INSTRUMENATA
- ŠUŠKALICE
Potreban materijal: plastične boce, posude s poklopcem, tjestenina, riža, kamenčići…
Prema svojoj želji i dostupnim materijalima, ubacite u svaku plastičnu bocu/posudu jednu vrstu materijala. Važno je da se materijali i njihova količina u bocama razlikuje kako bi dobili što raznovrsnije zvukove.
- KASTANJETE
Potreban materijal: karton, metalni čepovi, škare, ljepilo
Presavijte komad karton tako što ćete na krajeve zalijepiti čepovi na način da kada se savije papir, čep udara o čep i proizvodi zvuk.
- GITARA
Potreban materijal: kutija od papirnatih maramica, kutija od pahuljica, gumene trake, karton, flomasteri…
Gumene trake stavite preko otvora na kutiji (ukoliko koristite kutiju od pahuljica, izrežite otvor) te po želji možete ukrasiti kutiju, a od kartona ili tvrdog papira napravite gornji dio gitare.
- BUBANJ
Potreban materijal: limena posuda (npr. mali pringles čips), balon za napuhavanje, škarice, gumica za kosu, drveni štapići
Balonu odrežite donji dio te ostavite gornji dio kako biste s njim zatvorili otvor limenke.
Ritmički udarajte u izrađene instrumente te pozovite dijete da hoda ili pleše onako kako vi udarate. Mijenjajte ritam i glasnoću te dajte upute djetetu kada primjerice udarate jako da hodaju kao slonovi (veliki i teški koraci), a kada udarate lagano da plešu kao vilenjaci (mekani i nespretni koraci) i sl. Također, prethodno naučenu pjesmicu možete popratiti izrađenim instrumentima na način da primjerice Vi pjevate, a dijete daje ritam s instrumentom i obrnuto. Dajte mašti na volju i zabavite se!
(izvor: Skupina autora. (2005.) Velika enciklopedija malih aktivnosti. Zagreb: Školska knjiga)
PJESMA O BOJAMA
Nakon što poslušate pjesmu:
- Aktivnost 1 – upalite ponovno pjesmu i dok se pjeva o određenoj boji dijete u dnevnom boravku mora pronaći predmet te iste boje i donijeti vam ga.
- Aktivnost 2 – nakon odslušane pjesme, neka dijete nacrta na papir što ga asocira na svaku boju, a da se ne spominje u pjesmi.
- Aktivnost 3 – potaknite dijete da nabroji što više asocijacija na određene boje te ih možete zapisati i od toga napraviti mali rječnik prema bojama. Slobodno nadodajte još boja u rječnik.
- Aktivnost 4 – potaknite dijete da razmisli koje emocije u njemu pobuđuje određena boja. (npr. crvena – ljutnja, žuta – sreća, zelena – mirnoća, plava – sigurnost…)
(Izvor: youtube, aktivnosti osmišljene od strane odgojiteljice)
GLAZBENI MEMORY
Za ovu igru vam je potreban pristup youtube-u i sličice instrumenata (ukoliko ste u mogućnosti ispišite ih ili pak nacrtajte zajedno s djecom). Pustite djetetu zvuk instrumenta, a na njemu je da među sličicama pronađe instrument koji proizvodi taj zvuk.
Npr. KLAVIR – https://www.youtube.com/watch?v=KA0Yh1OxJVI
Zajedno s djetetom možete pogledati sljedeće videozapise kako bi se dijete upoznalo prije svega s različitim instrumentima, a onda možete primijeniti igru.
(Izvor: youtube, igra osmišljena od strane odgojiteljice)
„UHVATI RITAM“
Zajedno s djetetom upalite sljedeći videozapis i pokušajte uhvatiti ritam ptičica, vjerujem da ćete se zabaviti!
Također, slijedeći primjer ove aktivnosti, možete osmisliti vlastitu. Uzmite jedan vaš izrađeni instrument (npr. bubanj) i zadajte djetetu ritam koji mora ponoviti (npr. lupite dvaput za redom, pa pauza, pa opet udarac i sl.). Dijete također uzima jedan izrađeni instrument (npr. šuškalice) i ponavlja ritam koji je čulo da ste vi proizveli. Ukoliko će djetetu biti lakše, imajte iste instrumente u rukama. Ono što trebate imati na umu, uvijek treba ići od lakšeg prema težem.
(Izvor: youtube, aktivnosti osmišljene od strane odgojiteljice)
Donosimo Vam i primjere nekoliko prigodnih „proljetnih“ pjesama uz koje možete animirati dijete te zajedno pjevati i plesati, imitirajući pokrete.
Perlice -Žuti leptir
Perlice -Lastavica
Perlice –Vesela pjesma
Ljubav prema glazbi razvija se od najranije dobi. Ona je duboko emocionalna i doživljajna te stoga djeci jako bliska. Istraživanja pokazuju da je klasična glazba nedovoljno zastupljena među djecom predškolske dobi. Evo primjera kako možete klasičnu glazbu približiti djetetu kroz nekoliko jednostavnih aktivnosti, uz Vivaldijeva „Četiri godišnja doba“.
Antonio Vivaldi – Četiri godišnja doba (glazbena podloga)
Aktivnost 1: Likovna aktivnost
Potreban materijal: spužva, tempera, papir
Djetetu pustiti glazbu. Dok sluša i doživljava glazbu, umačući spužvu u temperu, dijete svoj doživljaj glazbe prenosi otiskom na papir.
Aktivnost 2: Slušanje uz pokret
Dijete zatvori oči i slušajući se lagano kreće u ritmu glazbe koju doživljava na sebi osobit način. Također dijete može leći na pod i zatvorenih očiju doživjeti istu glazbu.
Aktivnost 3: Glazbena slikovnica
Listajući slikovnicu kroz glazbu dijete dobiva doživljaj godišnjih doba, potrebu očuvanja knjige, kao i osjećaj glazbe koja se izmjenjuje listajući slikovnicu.
Aktivnost 4: Note na papiru
Preko nota koje se nalaze ispred djeteta na papiru dijete dolazi do spoznaje da se uz pomoć njih razvija (stvara) glazba. Ovdje je potrebna pomoć roditelja, koji će djetetu približiti note i upoznati ga s njima.