DV Marjan Uskrs

Vještine čitanja i pisanja se razvijaju puno prije polaska u školu stoga je obiteljski dom kao prvo djetetovo okruženje vrlo bitan faktor razvoja predčitačkih vještina. Predčitačke vještine koje dijete razvija prije polaska u školu su svijest o tisku, poznavanje abecede, uspostavljanje veze između pisanja i govora, fonološka svjesnost i razvoj motivacije za čitanje. Razvitak navedenih vještina ovisi o materijalnom bogatstvu okruženja u domu (materijali za čitanje i pisanje) i socijalnim interakcijama djece.

Roditeljevim čitanjem djetetu stvara se posebno topla i bliska veza između roditelja i djeteta. Međusobno se upoznaju, dijete stječe dojam da je važno roditelju, osjeća se ugodno i sigurno. Roditelj bolje uočava djetetove interese, sposobnosti, načine razmišljanja, učenja, strahove i moguće teškoće. Dijete razvija govor, pažnju, koncentraciju, pamćenje, sposobnosti zaključivanja, kritičko mišljenje, motivaciju za pričanje i pismeno izražavanje. Važno je okružiti dijete slikovnicama, razgovarati s njim, glasno čitati djetetu svaki dan stvarajući rituale čitanja, omogućiti učenje iskustvom djetetu posjećivanjem knjižnice, roditelj koji čita u slobodno vrijeme kao model. Nalazimo se u posebnom vremenu kad smo zbog zdravstvenih razloga puno kod kuće s djecom. I odraslima i djeci trenutni period je neizvjestan i stresan. Puno je negativnih vijesti na koje smo upućeni, stoga su aktivnosti i priče koje dijete bira samostalno, koje su pozitivne i osnažuju vrlo bitne.

Savjeti za roditelje u poticanju razvoja predčitačkih vještina:

  • izbor prigodnog vremena, eliminacija ometajućih faktora poput tehnologije, glasnih zvukova
  • dopustiti djetetu da prati smjer teksta, uočava slike, poticaj djetetu da samostalno istražuje slikovnice i knjige te sudjeluje u izboru istoga
  • uputno je djetetu objasniti nove riječi prije čitanja da se ne naruši slijed
  • važna je ugodna atmosfera, prilagođena glasnoća i intonacija čitanja te ponoviti što dijete zanima dok god pokazuje interes
  • ako dijete postavlja pitanja, odgovori se mogu ugraditi u slijed priče ili povezati s osobnim iskustvom

Prijedlozi aktivnost kod kuće kojima možete potaknuti predčitačke vještine u djece i olakšati mu vrijeme boravka u kući:

  • Izradite abecedu na neobičnim materijalima, npr. kamenčići, glina.. obogatit ćete kutak za igranje i upoznavati se s abecedom pri izradi
  • Koristite puru, kavu, cimet za pisanje. Uspite ih u posudicu i dijete neka pokuša pisati slova prstićima
  • Izradite zajedno slikovnicu na neku vašu temu s vašim likovima. Tema mogu biti i određene emocije da potaknete dijete da izrazi osjećaje, razmišljanja, izrazi ih putem svoje priče i podijeli s vama
  • Razvijajte dijaloško čitanje – postavljajte djetetu pitanja tako da radnju priče povežete s njegovim osobnim iskustvom. Npr. što bi ti napravio da si određeni lik u priči, kako bi postupio, bi li nekog pozvao u pomoć, jesi li se ikad tako osjećao i slično
  • Poigrajte se s pričom: počnite pričati, a onda stanite i neka dijete ispriča svoj kraj, ili neka dijete započne priču, a roditelji nastave pričati
  • Nekada možete priču dramatizirati, podijelite uloge i iskoristite odjeću i predmete koje imate kući (npr. za Pepeljugu vam treba haljina, metla, cipelica..) i odglumite likove
  • Dajte priči novo ruho i prikažite je pokretom. Dogovorite se s djetetom koji su najvažniji dijelovi priče za vas i kako bi je bez riječi mogli odglumiti pokretima
  • Izradite zajedno bookmarkere za vaše knjige kući, izrežite ih i oslikajte
  • Vrijeme je kad smo manje na zraku te možete birati slova koja ćete s djecom prikazati pokretima tijela ili ih napisati na papiriće i zalijepiti na pod ili zid. Dijete skače na izgovorena slova ili ih može gađati lopticom ako su na zid nalijepljena. Omogućuje kretanje i potiče razvoj fonološke svjesnosti
  • Možete izraditi čarobnu teglicu – ubacite u nju teže riječi i neka dijete izvlači i pokuša pročitati. Zabavno je za predškolce koji već znaju čitati i nove riječi su im izazov
  • Igrajte se pošte – običnu kutiju obojite u žuto, potaknite dijete na pisanje pisama. Dijete svaki tjedan kaže kome bi poslalo pismo od obitelji ili prijatelja koje trenutno ne viđa i što mu želi reći, roditelj piše, djeca koja znaju pisati mogu sve napraviti. Kasnije video pozivom dragoj osobi pročitajte pismo

Ovo je link na kojem možete pronaći još neke zanimljive predčitačke aktivnosti za koje vam ne treba materijal za realizaciju.

https://www.harfa.hr/8-igara-koje-mozete-igrati-s-djecom-u-stanu-a-za-koje-je-potrebno-samo-vase-vrijeme-i-dobra-volja/

Pripremila: Antonia Radeljak Gudelj, pedagog

Dječji vrtić Marjan posvećuju veliku važnost zaštiti osobnih podataka naših korisnika. Politika zaštite osobnih podataka uređuje način postupanja s informacijama koje Dječji vrtić Marjan obrađuju odnosno prikupljaju prilikom posjeta našoj internet stranici. Napominjemo kako se obrada prikupljenih osobnih podataka temelji na jednoj od zakonitih osnova obrade u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka. Za potpuni tekst Politike zaštite osobnih podataka i politike kolačića molimo Vas da koristite poveznicu niže:
Prihvaćam Pročitaj više
Skip to content